plutosjefen

kattememoarer fra et macholiv

Pellejyplingen og maten

6 kommentarer

Machokatter som meg trenger å få ut litt frustrasjon. Før fikk jeg ut det meste gjennom jakt og løping, men nå som jeg har funnet ordene har en ny verden åpnet seg. miaoWWW.

Det meste av frustrasjonen gjelder katten jeg må bo under samme tak som, nemlig Pellejyplingen. La meg begynne med maten, for maten sier  MYE om hva som rører seg i hodet!

Ikke akkurat Einstein.

* Han likte ikke rå fisk da han kom hit som ettåring, ja – du leste rett, det ER faktisk mulig! Jeg måtte sjekke litt ekstra for å være sikker på at han faktisk ER en katt, men etter å ha bitt ham akkurat passe hardt i halen var det ikke tvil: han kan mjaue.

* Han eier ikke manerer når han spiser; han glefser i seg alt han kommer over, tygger ikke maten en gang. Jeg antar at foreldrene har sviktet på dette punktet, noen vet jo ikke hva som er best for de små pelskledde. Selv ble jeg lest høyt for hver kveld, fra en intruksjonsbok for katter 🙂

* Når han spiser tror han hele tiden at han er mett, for så å ombestemme seg og komme tilbake til matskåla. Han kan lett gå fram og tilbake tre-fire ganger, maken til ambivalens finnes neppe!

* Han tror at kattens matplass MÅ være på gulvet, og at tørrfôr er det eneste som tobeiningene kan tilby. Jeg lar ham leve i troen, jeg vil ha plassen min ved tobeiningenes middagsbord i fred (dessuten tror jeg ikke han er i stand til å etterligne  deres etikette ved bordet. Min bordskikk derimot, den gir meg god uttelling).

* Maten er det eneste området der han viser antydning til intellektuelle evner: han klarte en gang å finne ut hvordan han kunne få av lokket på den store matboksen i metall. Tenk å være SÅ henfallen til mat da, han må ha vært så desperat at hjernen nesten kokte over!

* Etter hvert (les: etter å ha studert meg i et par år) har hatt blitt pazze god til å jakte, men det der med å vise barmhjertighet skjønner han (i motsetning til meg) ikke, fanger han en fugl så spiser han alt, til og med beina. Æsj!

Her hinter jeg til Pelle om hva jeg synes om de manglende manerene hans, men han har for store matskodder for øynene til å forstå det.

6 thoughts on “Pellejyplingen og maten

  1. Jeg er enig med deg, maten vår blir også servert på gulvet😝hva tror de om oss?!? Jeg Rasmus, har derimot en egen liten matskål på MIN side av kjøkkenbenken med MIN spesialmat, men nå har dumme Solan funnet veien opp dit også 😒

  2. Pellejyplingen vil kanskje ha kattemat med musesmak?

  3. En katt man ikke kan bli klok på med andre ord…

Mjau meg tilbake:

